سئو سایت چیست؟
همانطور که می دانید سئو، زیرمجموعه ای دیجیتال مارکتینگ است که در فضای آنلاین نقش بسیار مهمی در دیده شما دارد. تمام کسب و کارهایی که در فضای اینترنت هم فعالیت می کنند، سئوی درست و اصولی برای آن ها حکم راهنمای رسیدن به گنجی بزرگ را دارد. در این مقاله به طور کامل این مبحث را برای شما توضیح داده ایم پس با ما همراه باشید.
SEO مخفف چیست؟
این سه حرف مخفف Search Engine Optimization است که در فارسی بهینه سازی (برای) موتور جستجو معنی می شود که هدف آن قرارگیری در بالاترین رتبه در نتایج جستجو است. هرچه سئو دقیق تر و اصولی تر باشد، نتیجه بهتری هم در انتظار شماست.
سئو شامل مجموعه کارهایی است که در زمان کد نویسی (برای سایت های اختصاصی)، تولید و تدوین پلن محتوایی، انواع لینک سازی داخلی و خارجی و … انجام می شود.
SEO دارای مبانی مختلفی است که اگر توسط فرد متخصص انجام نشود نه تنها بازدهی ندارد بلکه ممکن باعث صدمه زدن سایت و جایگاه آن در موتورهای جستجویی مانند گوگل شود. زیرا الگوریتم هایی در پشت پرده این موتورها وجود دارد که باید از نحوه کارکرد آن ها مطلع باشید.
در ادامه مراحل سئو را با هم بررسی می کنیم.
آشنایی با مراحل و اصول سئو
استراتژی سئو
داشتن استراتژی برای کسب و کار و حرفه ای لازم است. شما بدون داشتن برنامه و استراتژی نمی توانید تعیین کنید از چه مسیری و با چه سرعتی کار را شروع کنید. به علاوه آن می توانید تشخیص دهید و تعیین کنید که چه کارهایی را نباید انجام دهید تا به سایت لطمه وارد نشود.
از آنجایی که KPI یا شاخص ارزیابی برای هر سایت و کسب و کاری متفاوت است، با داشتن استراتژی اصولی می توانید به راحتی برای هر قسمت مشاوره و ارزیابی مخصوص به آن را داشته باشید و هرچه سریع تر به بازدهی مورد انتظار خود برسید.
سئو تکنیکال
برای شروع هرکاری، نیاز به یک بستر مناسب و استاندارد دارید. SEO هم از این قضیه جدا نیست و به این بستر قدرتمند نیازمند است.
این موارد شامل: رعایت اصول لازم در کدنویسی سایت، UX یا تجربه کاربری، داشتن اسکیمای استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت و ریسپانسیو بودن برای نمایش بهتر در موبایل است.
کیفیت محتوا
محتوا و موفقیت در سئو دو چیز جدانشدنی هستند. بدون محتوا و بازاریابی محتوایی نمی توانید سئو با کیفیتی انجام دهید. بیشتر افراد تصور می کنند محتوا فقط مقاله متنی است ولی باید بدانید که محتوا شامل متن، تصویر، ویدیو، صوت و ابزارها و خدماتی است که در سایت خود برای رفع نیاز کاربران ارائه می دهید.
بزرگترین مزیت بازاریابی محتوایی و تولید محتوای با کیفیت، شناسایی کلمات کلیدی مهم توسط گوگل است که باعث افزایش اعتبار شما در آن می شود.
لینک سازی؛ هدفمند و مستمر
فعالیت در شبکه های اجتماعی، فروم های تخصصی و مرتبط، دریافت بک لینک های معتبر از سایت های مختلف، رپورتاژ آگهی و کارهایی از این قبیل همگی به عنان لینک سازی خارجی شناخته می شوند. اگر بخواهید رتبه و اعتبار بالایی داشته باشید نباید خود را به فعالیت درون سایت محدود کنید. با فعالیت مستمر و هدفمند به صورت Off-page می توانید سرعت رسیدن به هدف را افزایش دهید.
انواع سئو؛ کلاه سفید و کلاه سیاه
این دو اصطلاح، هر دو فعالیت هایی برای ارتقای رتبه سایت هستند. ولی چرا یکی از آن ها سفید و دیگری سیاه است؟
کلاه سفید به اقداماتی گفته می شود که رضایت مشتریان را به همراه دارد و کاملا مطابق با استانداردهای گوگل انجام شده است که نتیجه آن کسب رتبه های بالا برای طولانی مدت است.
ولی سئوی کلاه سیاه با اینکه در جهت افزایش رتبه انجام می شود ولی از تکنیک هایی برای فریب موتور جستجو بهره می گیرد و از ضعف های آن سواستفاده می کند. در این روش به دلیل اینکه هیچ استانداردی وجود ندارد اهمیت بسیار کمی به محتوا داده می شود و در پی آن عدم رضایت مشتری را همراه دارد.
البته خبر خوش اینکه گوگل هر چندماه یکبار تمام این روش ها و روش های جدید را شناسایی می کند و جریمه سنگینی برای این سایت ها در نظر می گیرد. از این نظر گفتیم خبر خوش چون شما می توانید با خیال راحت بدون در نظر گرفتن رقیبان بی کیفیت و دقل باز به کار خود بپردازید.
البته روش دیگری نیز وجود دارد که البته دارای ریسک بالایی است که به آن کلاه خاکستری گفته می شود. فعالیت هایی که در این روش انجام می شود مطابق با استانداردها نیست ولی ربات های گوگل به سختی و به ندرت می توانند آن ها را شناسایی کنند. البته در نظر داشته باشید که این روش مانند لب تیغ است و فاصله بسیار کمی با خارج شدن از کلاه سفید دارد.
شروع SEO
آموزش سئو
با اینکه سئو در مفهوم ساده است ولی در عمل پیچیده و حتی در برخی موارد بسیار حساس و چالش برانگیز است. SEO فعالیت هایی است که باید به صورت مستمر انجام شود پس هم به دانش و هم به تجربه نیاز است تا نتیجه کار درست و بی نقص باشد. متخصص این کار باید دائما در خال بروزرسانی دانش خود باشد تا همیشه از آخرین تغییرات الگوریتم های گوگل مطلع باشد. (در مورد الگوریتم های گوگل در مقاله ای جدا توضیح می دهیم)
کسب و کارهای زیادی را دیده ایم که مدیر یا صاحب آن شروع به یادگیری می کنند و خودشان سئو سایت را برعهده می گیرند. البته بیشتر شرکت های نوپا و تازه کار که هنوز بودجه یا نیروی لازم را بدست نیاورده اند به سراغ این روش می روند.
یادگیری راه و رسم SEO برای مدیران مشاغل بسیار مفید و خوب است ولی باید این نکته را هم در نظر بگیرند که مقدار زیادی از زمان و انرژی خود را باید صرف این قسمت از کار کنند که ممکن است به سایر کارها و وظایف لطمه وارد کند. پس باید در اولین فرصت و جذب سرمایه لازم به فکر تغییر روش باشند.
برون سپاری
زمانی که اهمیت بهینه سازی در مجموعه ای درک می شود و در کنار آن بودجه لازم هم فراهم است برون سپاری روشی کارآمد و مطمئن است. البته باید آن شخص یا شرکت معتبر و حرفه ای باشد تا موفقیت شما تضمین شود.
مزیت های برون سپاری این است که دیگر دغدغه ای از بابت نیروی کار اضافه و تامین امکانات آن از بین می رود و مهم تر آن که میزان آزمون و خطا به حد بسیار زیادی کاهش می یابد.
تشکیل تیم داخلی
شرکت های بزرگ که تعداد کارمندان آن ها بیشتر از 25 نفر است می توانند تیمی داخلی تشکیل داده و وظایف مشخصی مانند تشکیل کمپین های تبلیغاتی، بازاریابی اینترنتی و سئو را به آن ها محول کنند. البته این روش نسبت به برون سپاری هزینه بیشتری را طلب می کند ولی کسب نتیجه در زمان کوتاه تر و بازدهی بالایی نیز دارد.
سخن پایانی
در این مقاله صرفا به معرفی سئو و اصول آن پرداختیم. فهمیدیم که سئو چیست و چه اصولی دارد. چه روش هایی برای انجام آن وجود دارد. در مقالات آینده با توضیحات بیشتری از SEO در خدمت شما هستیم.
شرکت فنی مهندسی آروند، ارائه دهنده انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ و سئو