سئو

3 نکته درباره Above the Fold

آروند مگ

در فضای سئو و طراحی برای سایت، above the fold بالاترین و اولین بخشی از صفحه است که کاربر بدون آن که نیاز به اسکرول کردن باشد چه که در مرورگر موبایل یا در دسکتاپ می بیند که به آن ATF هم گفته می شود.

تاثیر َAbove the fold در سئو

این محتوای ابتدای سایت که کاربر به عنوان اولین قسمت با آن مواجه می شود، برای گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی کاربر در اولین نگاه و با دیدن اولین بخش متوجه موضوع صفحه و محتوای آن نشود، گوگل هم نمی‌ تواند در نگاه اول درک درستی از محتوای صفحه داشته باشد. این کار باعث گیج شدن ربات های گوگل شده و همین مسئله می ‌تواند تاثیر بدی بر روی سئو سایت شما بگذارد.

above the fold چیست

اگر بخواهیم مثالی بزنیم در نظر بگیرید که در ابتدای سایت شما تگ h1 وجود نداشته باشد، پس معلوم نیست که صفحه چه موضوعی دارد. همین معلوم نبودن موضوع باعث می شود که کاربر در زمان بسیار زودتری سایت شما را ترک کند.

از سوی دیگر فاکتوری که همیشه گوگل به آن اهمیت می دهد و به آن پایبند است، زمان لود صفحه ها است. زمانی که بحث، سرعت لود شدن صفحه است در اکثر مواقع  موضوع در مورد سرعت لود شدن محتوای بالای صفحه است.

زمانی معلوم می شود که Above the fold سایت شما به صورت خیلی خوبی بهینه شده، بالا بودن سرعت لود شدن صفحه است. اگر غیر این صورت است نیاز دارید وقت بیشتری برای بخش های ابتدایی و بالایی سایت خودتان را در نسخه دکستاپ و موبایل بگذارید.

اهمیت ATF

تجربه کاربری: زمانی که اولین بخش صفحه اطلاعات مهم، جذاب و مورد نیاز کاربر را ارائه ندهد، زمان ماندن کاربر در سایت شما کاهش می یابد و برخلاف آن اگر اطلاعات به صورتی باشد که کاربر به آن نیاز داشته باشد، هم تاثیر مستقیمی در بهبود تجربه کاربری دارد و هم در سئو سایت تاثیری غیرمستقیم می گذارد.

گوگل و سئو: اگر بخواهیم از دید الگوریتم ‌های گوگل به این موضوع نگاه کنیم، بالاترین بخش صفحه، وزن و ارزش زیادی در سئو دارد. به عنوان مثال منوی صفحه، تگ h1 و بخش اصطلاحا ورودی (intro) هر صفحه مشخص کننده این است که موضوع صفحه چیست.

بهینه سازی Above the fold

قسمت از سایت که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، تاثیر بالایی در رتبه سایت شما دارد. در ادامه مواردی که برای بهینه شدن این قسمت نیاز است را بررسی می کنیم.

1 – بررسی مجدد قسمت بالای صفحه از نظر سئو

لینک‌ های قرار گرفته در منو هد مهم ترین و ارزمندترین بخش هر سایتی هستند. دلیل آن این است که این بخش در همه صفحات تکرار می ‌شود و در بالا‌ترین بخش صفحه قرار دارد. هرچند در نسخه موبایل ممکنه است منو به صورت های مختلف باشد ولی همچنان لینک های موجود در آن مهم هستند.

قرار دادن لینک ها و صفحات کم ارزش بیشترین و پرتکرارترین اشتباهی است که دیده می شود. برای نمونه شبکه ‌های اجتماعی، درباره ما و تماس با ما از صفحاتی هستند که کاربر در ابتدا نیاز زیادی به آن ندارد و تنها در صورت نیار به آن ها مراجعه می کند. یادتان باشد این کار باعث پایین آمدن وزن و Link Juice لینک ‌های شما می شود.

2- جذابیت ظاهری ATF های مهم سایت

به هیچ عنوان نمی‌توان از نقش تعیین کننده طراحی ظاهری سایت را نادیده گرفت. هر انسانی به طور ذاتی به زیبایی جذب می شود و اگر بتوانید در اولین برخورد با سایت این تاثیر را بگذاریم، کاربران اینترنتی توجه ویژه ای به سایت شما می کنند و در نتیجه زمان ماندگاری در سایت شما افزایش پیدا می کند. پس هم توجه کاربر و هم توجه گوگل را جلب می کنید.

3- استفاده از ابزار های آنالیز UX

اگر مراحل قبلی را اجرا کردید و می ‌خواهید از وضعیت محتوای Above the fold سایت خود مطمئن شوید، می ‌توانید از سرویس‌ های متنوع در زمینه تجربه کاربری استفاده کنید. ابزار های زیادی هستند که بتوانند در این زمینه به شما کمک کنند که با کمی جستجو می توانید بهترین آن را پیدا کنید. که البته در مقاله های بعدی در مورد آن ها صحبت می کنیم.

سخن پایانی

برای اینکه سایتی مناسب برای قرار گرفتن در نتایج جستجو داشته باشید، باید تمام نکات مربوط به سئو را رعایت کنید. با انجام این کارها می توانید در مدت زامن قابل قبولی بازدهی مناسبی نیز دریافت کنید.

شرکت فنی مهندسی آروند – ارائه دهنده خدمات سئو، دیجیتال مارکتینگ، طراحی و ساخت سایت و برنامه نویسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا